Neem contact op Vraag offerte aan

Vraag offerte aan

Voorbeeld haalbaarheids onderzoek Voorbeeld offerte haalbaarheids onderzoek Bekijk al onze diensten Onze werkwijze
i

Misschien ook interessant:

Het belang van goed haalbaarheidsonderzoek

Testing fase

Screening fase

3C-analyse

SWOT-analyse

f

Haalbaarheidsonderzoek

Wat is een haalbaarheidsonderzoek?

Een haalbaarheidsonderzoek is een onderzoek naar de haalbaarheid van uw project. Zo’n onderzoek biedt niet alleen een goed beeld van de slaagkans van een product of dienst, maar toont eveneens hoe u deze kans van slagen verder kunt vergroten.

Wat heb ik aan een haalbaarheidonderzoek?

Een goed idee is één ding, maar het risico nemen is een tweede. Een haalbaarheidsonderzoek kan u daarom meer zekerheid bieden over de praktische mogelijkheid van uw idee. Zo verkleint u de kans dat u investeert in onhaalbare projecten, en voorkomt u teleurstellingen achteraf. Bovendien helpt de kennis uit dit onderzoek u in de praktische realisatie van het project.

Voor wie voeren wij haalbaarheidsonderzoek uit?

Wij doen voor verschillende doelgroepen onderzoek naar de haalbaarheid.
1) Wij voeren haalbaarheidsonderzoek uit voor MKB ondernemingen omdat zij willen weten in hoeverre hun bedrijf levensvatbaar is, of omdat zij een haalbaarheidsonderzoek nodig hebben om financiering van een bank te ontvangen. MKB ondernemingen kunnen in sommige gevallen subsidie krijgen op hun haalbaarheidsonderzoeken. 
2) Daarnaast voeren wij onderzoek uit naar de haalbaarheid van een herbestemming voor monumenten. Ook monumenten kunnen subsidie krijgen op haalbaarheidonderzoek naar een herbestemming.
3) Tot slot voeren wij haalbaarheidsonderzoek uit voor gemeentes, in het kader van de Bbz (2004). Een haalbaarheidsonderzoek in het kader van de Bbz wordt meestal levensvatbaarheidsonderzoek genoemd.

Hoe voert Marktonderzoekbureau Molgo haalbaarheidsonderzoek uit?

Er zijn verschillende mogelijkheden om een haalbaarheidsstudie uit te voeren. Marktonderzoekbureau Molgo onderscheidt altijd de volgende fasen.
1) Fase 1: interview met de ondernemer of manager
In de eerste fase moet duidelijk worden wat de ideeën van de ondernemer zijn; wat het is het product/ de dienst, hoe is de organisatie opgebouwd en welke ideeën zijn er ten aanzien van personeel, processen en marketing?

2) Fase 2: omgevingsanalyse
Na het interview wordt ingezoomd op de omgeving. Welke concurrenten zijn er, in hoeverre is de doelgroep vertegenwoordigd en welke trends en ontwikkelingen spelen er? In de meeste gevallen wordt dit deel van het onderzoek uitgevoerd door middel van bureauonderzoek (deskresearch).

3) Fase 3: behoefte onderzoek
Om tot een prognose te komen van de afzet wordt bij voorkeur een behoefte onderzoek uitgevoerd. Dit is een belangrijk onderdeel om tot een betrouwbare voorspelling van de haalbaarheid te komen, maar wordt soms ook overgeslagen om kosten te besparen.

4). Fase 4: financiële analyse
Het haalbaarheidsonderzoek wordt afgesloten met een financiële analyse, waarin een begroting wordt opgesteld, eventueel aangevuld met nadere financiële berekeningen.

Wat kost een haalbaarheidsonderzoek?

Een haalbaarheidsonderzoek is maatwerk. Afhankelijk van de specifieke vraag en de methode die zich hier het best voor leent, maken wij een inschatting van het aantal uren dat het onderzoek in beslag zal nemen. De prijs die wij berekenen is gebaseerd op een uurtarief van €80,- voor een senior marktonderzoeker. De meeste haalbaarheidsonderzoeken die wij uitvoeren kosten tussen de € 2.000 en de € 8.000 exclusief BTW.